تاریخچه واقعیت مجازی

واقعیت افزوده یک تصویر فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که ویژگی هایی  را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این ویژگی ها بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند ویدئو، صدا، داده های GPSیا تصاویر گرافیکی می‌باشد ایجاد می‌شود. واقعیت کامپیوتری مفهوم کلی واقعیت افزوده‌است.

در واقعیت افزوده معمولاً همه چیز اضافه میشود. همچنین از شباهت های  واقعیت افزوده به واقعیت مجازی میتوان اشاره نمود  که توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی می‌کند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیهٔ عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند.

در واقعیت افزوده، عناصر معمولا به صورت بی‌درنگ نگاشته شده و به طور هوشمند مرتبط با عناصر محیطی می‌باشند، مانند نمایش امتیاز مسابقات ورزشی در زمان پخش از تلویزیون. با کمک تکنولوژی پیشرفتهٔ واقعیت افزوده (برای مثال افزودن قابلیت بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء) می‌توان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به صورت تعاملی و دیجیتالی به او ارائه کرد. همچنین می‌توان اطلاعات مرتبط با محیط و اشیاء اطراف را بر روی دنیای واقعی نگاشت. ایده اولیه واقعیت افزوده اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل کارمند بوئینگ مطرح شد.

تاريخچه

۱۹۵۷-۱۹۶۲:  مورتون هیلینگ، يک فیلمبردار، شبیه سازی با نام سنسوراما همراه با سیستم صوتی، تصويری، بويايی و لرزه اختراع کرد .

 

 

 

1

تاریخچه واقعیت مجازی

 

۱۹۶۶: ايوان سادرلند با اختراع نمايشگر سربند (head-mounted display) دريچهای را به دنیای مجازی باز کرد .

2

تاریخچه واقعیت مجازی

۱۹۷۵: مايرون کروگر، Videoplace را اختراع کرد که برای اولین بار به کاربران اجازه تعامل با اشیای مجازی را میداد .

3

تاریخچه واقعیت مجازی

۱۹۸۹:جارون لانیر اصطلاح واقعیت مجازی را ابداع کرد و اولین شرکت تجاری در حیطه دنیای مجازی را تاسیس کرد .

۱۹۹۰:توماس کادل زمانی که در بوئینگ به کارکنان، برای سرهم کردن کابلها در هواپیما کمک میکرد، مفهوم واقعیت افزوده را ابداع کرد .

۱۹۹۲:ال. بی روزنبرگ برای اولین بار يک سیستم واقعیت مجازی قابل استفاده، به نام تجهیزات مجازی را در آزمايشگاه تحقیقاتی نیروی هوايی آمريكا ايجاد کرد .

۱۹۹۲: استیون فینر، بلیر مكلنتاير و دری سلايمن اولین نسخه از سندی را در يک نمونه اولیه سیستم واقعیت افزوده ارائه کرد . KARMA در کنفرانس رابط گرافیكی. نسخه کاغذی از يک سند را به طور گسترده در نمايشگاه ارتباطات ACM در سال ۱۹۹۳منتشر شد .

۱۹۹۳:لورا دابلیو. دی. ال با پذيرش مسئولیت STRICOM اولین نمايش ترکیبی به همراه وسیله نقلیه مجهز به واقعیت افزوده و سرنشین شبیهسازی شده را به صورت زنده اجرا کرد .

۱۹۹۴:مارتین جولی برای اولین بار تئاتری با فناوری واقعیت افزوده طراحی کرد، رقص در فضای سايبری، با سرمايه گذاری انجمن هنر استرالیا، خصوصیت رقاصان و بندبازان تغییر اندازه بدنشان در لحظه اجرا، پرتاب شدن به فضای فیزيكی اطراف و زمین اجرا بود. آکروبات بازان به صورت معلق در اطراف ظاهر میشدند. در اين تئاتر از سیستمهای کامپیوتری سیلیكون گرافیک و سیستم حسگر Polhemus استفاده شد .

۱۹۹۸: معرفی فضای واقعیت افزوده توسط راسكار، ولش و فاشز در دانشگاه کارولینای شمالی در تپه کلیسا.

۱۹۹۹: هیروزاکو کاتو ARToolKit را در HITLab ايجاد کرد، جايی که قبلا واقعیت افزوده بوسیله ساير متخصصان HITLab توسعه داده میشد .

۲۰۰۰: بروس اچ. توماس توسعه دهنده ARQuake ، اولین بازی واقعیت افزوده در محیط باز را برای موبايل در گردهمايی بین المللی کامپیوترهای پوشیدنی معرفی کرد .

۲۰۰۸: اپلیكیشن واقعیت افزوده ويكیتود بعنوان راهنمای مسافرت در ۱۳ اکتبر ۱۳۳۹ با تلفن آندرويدی G1 منتشر شد .

۲۰۰۹: : ARToolkitتوسط Saqoosha به ادوبی فلش (FLARToolkit) آورده شد، با اين کار واقعیت افزوده به مرورگر وب هم رسید .

۲۰۰۹: پروژه SixthSense از دانشگاه MIT طرحی از يک دستگاه مستقل را به نمايش گذاشتند که براساس واقعیت مجازی پوشیدنی کار میکرد .

۲۰۱۱: : لستر تكنولوژيز، يک شرکت تازه تاسیس فرانسوی از دانشگاه جنوب پاريس (Orsay) ، اولین عینک اسكی واقعیت افزوده را برای فروش عرضه کرد .

۲۰۱۲ : شرکت گوگل با معرفی پروژه “عینک گوگل” يا “پروژه عینک” ) Project Glass ( گام بزرگی در فراگیر کردن و جنبه عام بخشیدن به واقعیت افزوده برداشت.

۲۰۱۴ :  شرکت سونی با ساخت عینک واقعیت افزوده Smarteyeglasz

۲۰۱۵: شرکت مايكروسافت با ساخت عینک واقعیت افزوده HoloLens

تفاوت واقعیت مجازی و واقعیت افزوده : واقعیت مجازی در حقیقت فن آوری می باشد که محیطی شبیه سازی شده ديجیتال ايجاد می کند و در مقابل چشم کاربر قرار می دهد البته با تغییرات زاویه دید اين محیط نیز با متناسب با آن تغییر واکنش نشان میدهد. .

اکثرا محیط های واقعیت مجازی ، به صورت تصويری هستند اما گاه دارای حسگرهای صوتی يا لمسی نیز می باشند . برخی از اين محیط ها به صورت سه بعدی و يا ۳۶۰ درجه می باشد. با اين فن آوری میتوان اين امكان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امكانات و مكان شما به خوبی بدون اينكه واقعا در آن محیط حضور پیداکند.

اين فن آوری در درجه اول به صورت تجربه ديداری می باشد که برای مثال میتواند توسط هدست های واقعیت مجازی مکانی با نمای ۳۶۰ درجه قابل مشاهده باشد و يا از طريق دستگاه های رايانه ای با قابلیت سه بعدی،  قابل ارائه باشد و تجربه بی نظیری را به کاربر ارائه دهد. اين هدست ها همراه با اپلیكیشن های مرتبط در فروشگاه های مختلف برای فروش در دسترس عموم قرار دارند.محیطهای شبیهسازی شده میتوانند مانند محیطهای زندگی واقعی و يا به صورت کاملاً متفاوت باشند نظیر آنچه در محیطهای بازی ديده میشود .

در حال حاضر و با توجه به تكنولوژی های فعلی بوجود آوردن يک تجربه واقعی با واقعیت مجازی به دلیل وجود محدوديتهايی نظیر پردازش توان، رزولوشن صفحه نمايش و پهنای باند مشكل میباشد.لازم به ذکر است واقعیت مجازی را نبايد با واقعیت افزوده اشتباه

گرفت زيرا در واقعیت افزوده اطلاعاتی مانند تصوير يا متن هنگامی که با اپلیكیشن مربوط در حال مشاهده مكان يا تصويری خاص هستیم به تصوير افزوده می شود که البته همین مورد باعث ايجاد محدوديت هايی نیز میباشد که از دلايل عدم رشد اين فن آوری است .

از دلايل جذابیت واقعیت مجازی ، تغییر الگوی ذهنی ما در مشاهده تصاوير مجاز ی خارج از ۴ قاب مشخص می باشد . برای مثال هنگامی که ما در حال مشاهده فیلمی در مانیتور هستیم، در صورتی که سر خود را بچرخانیم محیط واقعی که در آن قرار داريم را

مشاهده می کنیم اما در واقعیت مجازی اين الگو در هم شكسته شده و در صورت چرخاندن سر و تغییر زاويه ديد باز هم در محیط مجازی قرار خواهیم داشت . طرفداران تكنولوژی امیدوارند که مشكلات مربوط به ارتباطات و پردازش در آينده نزديک برطرف شود و بتوان راه حل مقرون به صرفهای برای ابن تكنولوژی ارائه داد تا بتوان به صورت عمومی تر و کم هزينه تر از اين امكانات استفاده نمود . (واقعیت افزوده)(واقعیت مجازی) ما در حال حرکت است و تنها وظیفه ما تمرکز بر روی آنها است .

مقالات مرتبط:

مقاله ای درباره واقعیت مجازی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.