جایگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینده

میتوان اینگونه گفت که سال ۲۰۱۶ سال صعود تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بود. عرضه دستگاه های Oculus Rift ,HTC Vive و Playstation VR و سیستم پلتفرم های Google Daydream همه و همه از نوآوری ها و پیشرفت های عمده ای میگویند که واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۶ به آنها دست پیدا کرد. از این گذشته در این سال با بازی مهیج و جذاب Pokemon Go نیز رو به رو بودیم که پدیده جدیدی در این صنعت را رقم زد. این طور به نظر میرسد که اپل هم از این قافله عقب نمانده و در حال ترتیب دادن پژوهش ها و بررسی هایی در ارتباط با سرویس های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در محصولات خود است.

در این مقاله به صورت مختصر به اقدامات احتمالی اپل در ارتباط با تکنولوژی واقعیت مجازی خواهیم پرداخت.

سوال اصلی این است که تیم کوک چه سیاستی را در ارتباط با واقعیت مجازی پیش خواهد گرفت؟

سال پیش تیم کوک در اظهاراتی اعلام کرده بود” که واقعیت مجازی به عنوان یک تکنولوژی نوظهور همچنان به صورت عام در نیامده اما ممکن است که به زودی شاهد همگانی شدن آن باشیم چرا که این سرویس با جذابیت و پتانسیل بالایی که در خود دارد میتواند به عنوان یک پدیده در آینده قلمداد شود “.

همچنین منابع خبری اعلام کردند که اپل به صورتی جدی تمایل خود را برای پژوهش و بررسی در حیطه واقعیت مجازی اعلام کرده است. در حال حاضر این کمپانی هدست های برند خود را روانه بازار نکرده است اما نباید این مساله را نادیده گرفت که در حال حاضر میتوان هدست های واقعیت مجازی را از فروشگاه های رسمی اپل خریداری کرد.

از طرف دیگر شاهد هدست  View-Master آیفون نیز بودیم که به صورت آنلاین به فروش میرسید. میتوان این قدم اپل را به عنوان اولین گام ورود به دنیای واقعیت مجازی برشمرد. همچنین در اکتبر گذشته شاهد اپلیکیشن VRSE بودیم که به صورت رسمی به معرفی ویدئوهای ۳۶۰ درجه می پرداخت و در راستای سرویس جدید اپل موزیک به جریان افتاده بود.

%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%88%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%88%d9%86%d8%af-%d9%87%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2

جایگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینده

تیم کوک در ادامه اظهارات خود چنین ادامه می دهد که تیم اپل  علاوه بر سرویس های واقعیت مجازی در نظر دارد در حیطه واقعیت افزوده نیز به فعالیت بپردازد و اولین دستگاه پوشیدنی خود را در این حیطه تولید کند.

گرچه باید گفت که کوک در طول تابستان به صورت مکرر در ارتباط با تکنولوژی واقعیت افزوده اظهار نظر میکرد و از آن به عنوان هسته تکنولوژی نوین یاد میکرده است . موضوع تا آنجا پیش رفت که تیم کوک تکنولوژی واقعیت افزودهه را به عنوان بزرگ ترین سیستم تجارت در آینده برشمرد.

کوک در بخشی از سخنرانی خود می افزاید که در اینجا با در دست داشتن سرویس های واقعیت مجازی و افزوده که هر دو مفاهیم و تکنولوژی هایی مهیج و جذاب هستند سرکار داریم. اما من به شخصه عقیده دارم که تکنولوژی واقعیت افزوده دارای پتانسیل به مراتب بالاتری است و این در بلند مدت به دست اندرکاران این حوزه ثابت خواهد شد.

بنا بر نظر تیم کوک سرویس های واقعیت مجازی تجربه ای جالب و جذاب را در اختیار کاربران قرار می دهند. اما در بلند مدت این حیطه جذابیت های تجاری و مالی خود را از دست خواهد داد چرا که کاربرین محدودی متقاضی استفاده از چنین سرویس هایی خواهند بود .
در این مسیر موفقیت هایی که بازی Pokemon Go بدست آورد تا حدی در راستای صحت سیاست های اپل در ارتباط با تکنولوژی واقعیت افزوده موثر واقع شده است.

Patent

به طور کلی میتوان گفت که این ابزارها برای کمپانی های دخیل در این صنعت نقش الگو را بازی می کنند و گاها از طریق آنها میتوان به یک ایده واحد و کلی از یک تکنولوژی دست یافت. اگر این الگوها را دنبال کنیم به این نتیجه واضح دست پیدا خواهیم کرد که اپل از سال ۲۰۰۹ در فکر ساخت هدست ها بوده است.

اولین نسخه قابل تامل اپل گویای این حقیقت است که این کمپانی قصد داشته با تولید هدست هایی برای دستگاه آیپد خود به کاربران امکان ضبط ویدئو و یا زوم بر روی اجزای آن را بدهد.

از روی دیگر یکی دیگر از کاربرد های این هدست ها بر مبنای ایده پردازی اپل ، تماشای نمایش ها و جشن های زنده بوده است. به طور مثال بیننده هایی که در فاصله ای دور از صحنه قرار داشتند میتوانستند با استفاده از این هدست ها دیدی نزدیک تر و واضح تر نسبت به آنچه که اتفاق می افتاد را بدست آورند.

%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%88%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%88%d9%86%d8%af-%d9%87%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2

جایگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آینده

تشکیل تیم Apple Daydream

سیاست اپل این است که همواره بهترین ها را از خود انتظار دارد. زمانیکه اقدام به ساخت ساعت های اپل کرد بهترین طراحان را به خدمت گرفت، همچنین اپل دارای یک تیم طراحی مخفی است که بر روی سرویس های VR و  AR متمرکز شده اند و در آینده ای نزدیک اقدام به طراحی و ساخت هدست های قابل حمل واقعیت مجازی خواهن کرد.

گذشته از این لیست شغل های موجود در این کمپانی که از سال ۲۰۱۴ منتشر شده نشان دهنده این مهم است که اپل به صورت مستمر بر روی سرویس های واقعیت مجازی فعالیت میکند.

اما مساله دیگری که مد نظر این برند مطرح است دست یابی به پاسخ این سوال است که چرا در حالی که میتوان به ساده ترین شکل ممکن اقدام به خرید یک کمپانی قبل ازدست یافتن به تکنولوژی واقعیت مجازی دست یافته، نمود باید دست به فعالیت و بررسی های اولیه در این زمینه زد؟

در پاسخ به این سوال باید این نکته را مد نظر قرار داد که اپل از روی عادت هر چند مدت یکبار اقدام به خرید یک کمپانی کوچک می کند شاید با توجه به این الگو بتوان نسبت به سیاست های آینده اپل در این زمینه نیز دیدی کلی پیدا کرد.

زمان عرضه محصولات جدید اپل چه موقع خواهد بود ؟

جواب این سوال سخت و پیجیده خواهد بود چراکه اپل از آن دسته کمپانی هایی است که برای ارائه محصول تمام عیار خود هیچ عجله ای ندارد و تا زمانی که آمادگی صد درصد در ارتباط با یک حرکت استراتژیک را در خود نبیند قدم از قدم بر نخواهد داشت.

اپل برای تولید نسخه اصلی آیفون ۵ سال زمان صرف کرد. بنا بر این میتوان چنین پیش بینی کرد که زمان مورد نیاز برای بررسی و پژوهش های لازم در ارتباط با تکنولوژی های VR و AR طولانی خواهد بود. ممکن است تا اواخر سال ۲۰۱۸ و یا اوایل ۲۰۱۹ بتوانیم شاهد عرضه محصولات این برند قوی در این حیطه باشیم.

منبع : wareable

واقعیت مجازی وایموند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.