واقعیت مجازی،واقعیت افزوده و هولولنز:سه مفهوم متفاوت

همیشه به‌دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد تکنولوژی‌های جدید تصورات غلطی در مورد آنها به وجود می‌آید. طبیعی است که این تصورات غلط در مورد مفهوم جدید واقعیت مجازی هم وجود داشته باشد. مثلا بسیاری از مردم تصور می‌کنند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مفاهیمی یکسان‌اند. مفهوم دیگری که ممکن است تعریف درستی از آن وجود نداشته باشد هولولنز است که مایکروسافت به‌تازگی معرفی کرده است. در ادامه این مقاله مرز هر یک از این مفاهیم را مشخص کرده و آنها را از هم تفکیک می کنیم.

واقعیت مجازی (virtual reality)

در واقعیت مجازی فرد وارد دنیایی کاملا ساختگی و مجازی می‌شود در واقع واقعیت مجازی در فن آوری می باشد که محیطی شبیه سازی شده ديجیتال ايجاد می کند و در مقابل چشم کاربر قرار می دهد.البته با تغییرات جهت ديدگاه کاربر اين محیط نیز واکنشی متناسب نشان می دهد. اکثرا محیط های واقعیت مجازی ، به صورت تصويری هستند اما گاه دارای حسگرهای صوتی يا لمسی نیز می باشند .

برخی از اين محیط ها به صورت سه بعدی و يا زمینه های پاناروما ۳۶۰ درجه می باشد . با اين فن آوری میتوان اين امكان را فراهم کرد تا افراد بتوانند از امكانات و مكان شما به خوبی بدون اينكه واقعا در آن محیط باشند و حتی با صدها کیلومتر فاصله از محل به صورتی که انگار واقعا در آنجا حضور دارند ديدن کنند.

اين فن آوری در درجه اول به صورت تجربه ديداری می باشد که برای مثال میتواند توسط هدست های واقعیت مجازی با نمای ۳۶۰ درجه قابل مشاهده باشد و يا از طريق دستگاه های رايانه ای با قابلیت برجسته نمايی قابل ارائه باشد و تجربه بی نظیری را به کاربر ارائه دهد. اين هدست ها همراه با اپلیكیشن های مرتبط در فروشگاه های مختلف برای فروش در دسترس عموم قرار دارند. محیطهای شبیه سازی شده میتوانند مانند محیطهای زندگی واقعی و يا به صورت کاملاً متفاوت باشند نظیر آنچه در محیطهای بازی ديده میشود .

در حال حاضر و با توجه به تكنولوژی های فعلی بوجود آوردن يک تجربه واقعی با واقعیت مجازی به دلیل وجود محدوديتهايی نظیرپردازش توان، رزولوشن صفحه نمايش و پهنای باند مشكل میباشد.

virtualrealitylogo

واقعیت مجازی،واقعیت افزوده و هولولنز:سه مفهوم متفاوت

واقعیت افزوده (Augmented Reality)

واقعیت افزوده یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم (و معمولاً در تعامل با کاربر) است، که عناصری را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند. این عناصر بر اساس تولیدات کامپیوتری که از طریق دریافت و پردازش اطلاعات کاربر توسط سنسورهای ورودی مانند صدا، ویدئو، تصاویر گرافیکی یا داده‌های GPS  می‌باشد ایجاد می‌شود. واقعیت رایانه‌ای مفهوم کلی واقعیت افزوده ‌است. در واقعیت افزوده معمولاً چیزی کم نمی‌شود بلکه فقط اضافه می‌شود. همچنین واقعیت افزوده تا حدودی شبیه به واقعیت مجازی است که توسط یک شبیه ساز، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی می‌کند. در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی کلیه عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک می‌کند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شده‌اند.

در واقعیت افزوده، عناصر معمولا به صورت بی‌درنگ نگاشته شده و به طور هوشمند مرتبط با عناصر محیطی می‌باشند، مانند نمایش امتیاز مسابقات ورزشی در زمان پخش از تلویزیون. با کمک تکنولوژی پیشرفته واقعیت افزوده (برای مثال افزودن قابلیت بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء) می‌توان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به صورت تعاملی و دیجیتالی به او ارائه کرد. همچنین می‌توان اطلاعات مرتبط با محیط و اشیاء اطراف را بر روی دنیای واقعی نگاشت.

در واقعیت افزوده ساختن دنیای جدید لازم نیست؛ چراکه از دنیای واقعی کاربر استفاده می‌شود و فقط بخش‌های مجازی به آن اضافه می‌شوند.. معروف‌ترین مثال در زمینه واقعیت افزوده گوگل گلس یا عینک گوگل است. فرض کنید به شهری مسافرت کرده‌اید که قبلا آن را ندیده‌اید. درحالی‌که در خیابان مشغول تماشای بنایی تاریخی هستید، دوست دارید در مورد بنا و ساختمان‌های اطرافش اطلاعاتی به دست بیاورید. برای این کار کافی است عینک گوگل را روی چشمتان قرار دهید تا اطلاعات دلخواهتان توسط عینک و درست در همان موقعیت مکانی بنای موردنظر به نمایش درآید. بنابراین در واقعیت افزوده تنها مجموعه‌ای از اطلاعات به جهان واقعی اضافه می‌شود. ایده اولیه واقعیت افزوده اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط توماس کادل کارمند بوئینگ مطرح شد.

logo

واقعیت مجازی،واقعیت افزوده و هولولنز:سه مفهوم متفاوت

 

و اما هلولنز (hololens)

هلولنز مفهومی تازه‌تر است. در این مورد هم جزئیات تازه‌ای به محیط اطراف کاربر اضافه می‌شود؛ بنابراین شاید بسیاری از افراد تصور کنند هولولنز در دسته واقعیت افزوده جای می‌گیرد. اما صبر کنید! یک تفاوت بزرگ وجود دارد. در واقعیت افزوده ما صفحه‌ای دوبعدی از اطلاعات را روی محیط می‌بینیم، اما در هولولنز دیگر از صفحات دوبعدی خبری نیست، بلکه با اجسام هولوگرافیک و سه‌بعدی سروکار داریم؛ اجسامی که می‌توانیم از تمام زاویا آنها را ببینیم. بنابراین در هولولنز اشیای سه‌بعدی مجازی در جهان سه‌بعدی واقعی تلفیق می‌شوند.

هولولنز یک رایانه هولوگرافیک است که تماما در داخل‌ ‌ابزاری شبیه‌ یک عینک که اساسا یک Headset  است، تعبیه شده و به کاربر امکان دیدن، شنیدن و برقراری تعامل با تصاویر هولوگرام در فضاهایی نظیر اتاق یا دفتر کار را می‌دهد.

مایکروسافت این سخت‌افزار را به گونه‌ای طراحی کرده‌ که هیچ نیازی به برقراری ارتباط وایرلس با کامپیوتر ‌نداشته باشد. این تکنولوژی از لنزهای HD و صدای سه بعدی برای ایجاد تجربه‌ای تعاملی از فضای هولوگرافیک بهره می‌برد.

microsoft-build-2015-hololens-logo-e1455997680894

واقعیت مجازی،واقعیت افزوده و هولولنز:سه مفهوم متفاوت

واقعیت مجازی وایموند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.