بازی های رایانه ای با واقعیت مجازی

صنعت بازی های رایانه‌ای با سرعت بسیار زیادی در حال پیشرفت است و پیش‌بینی می‌شود در آینده شاهد تحول‌های بیشتری نیز باشد، به همین منظور در این گفتار به ۱۱ مورد جدیدی خواهیم پرداخت که آینده صنعت بازی های رایانه‌ای را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

اگر طرفدار بازی‌های رایانه‌ای هستید بدون شک در جریان تغییر و تحولات اخیرِ این صنعت قرار دارید. امسال در بازی‌های رایانه‌ای بیشتر از هر سال دیگری شاهد به خدمت گرفتن هدست‌های واقعیت مجازی هستیم و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده شرکت‌های بازی‌‌سازی بزرگ‌، این فناوری جدید را بیشترخدمت بگیرند. از طرف دیگر در بازی‌های موبایل نیز، عنوان پرطرفدار پوکمون‌گو توانست شگفتی بیافریند و پس از انتشار به سرعت به پر دانلودترین اپلیکیشن‌ گوگل‌پلی استور تبدیل شود. بد نیست بدانید بازی پوکمون‌گو نیز از فناوری جدیدی با نام واقعیت افزوده (Augmented Reality) بهره گرفته است. تمامی این موارد دست به دست هم داده تا آینده درخشان و کاملا متفاوت از آنچه این روزها شاهد آن هستیم را برای بازی‌های رایانه‌ای متصور شویم.با این حساب فناوری‌های جدیدی در آینده در بازی‌های رایانه‌ای حضور پیدا خواهند کرد و اتفاقات تازه‌‌ای را در این صنعت پیش‌بینی می‌کنیم که در این مقاله به ۱۱ ترند جدیدی که انتظار داریم در صنعت بازی‌های رایانه‌ای شاهد آن باشیم خواهیم پرداخت.

۱. فناوری واقعیت مجازی در بازی‌های رایا‌نه‌ای دو نفره و بیشتر حضور پیدا خواهد کرد.
همان‌گونه که اشاره شد، در حال حاضر فناوری واقعیت مجازی راه خود را به بازی‌های رایانه‌ای پیدا کرده است؛ اما بیشتر بازی‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند به صورت یکنفره قابل بازی هستند. کارشناسان صنعت بازی‌های رایانه‌ای همگی معتقد هستند که واقعیت مجازی در بازی‌های آینده، نقش بیشتری ایفا خواهد کرد، گیمرها با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی قادر هستند به مکان‌های دیگری به صورت مجازی منتقل شده و با دوستان خود به بازی بپردازند.
آنا سویت (Anna Sweet)، یکی از مدیران ارشد واحد توسعه هدست واقعیت مجازی Oculus، در خصوص آینده هدست‌های واقعیت مجازی، معتقد است که وقتی دو بازیکن با استفاده از هدست‌ واقعیت مجازی در یک دنیای دیگر با یکدیگر و آیتم‌های بازی ارتباط برقرار می‌کنند ، بازی از جذابیت بیشتری برخوردار می‌شود و گیمرها نیز بازی در دنیای واقعیت مجازی را به صورت دو نفره یا دسته جمعی بیشتر ترجیح می‌دهند. جالب اینجاست دو نفری که تاکنون یکدیگر را از نزدیک ندیده‌اند وقتی در فضای واقعیت مجازی به مدت ۱۰ دقیقه بازی می‌کنند به راحتی قادر هستند حرکات یکدیگر را پیش‌بینی کنند. سلیمان راجرز (Solomon Rogers)، یکی دیگر از دست‌اندرکاران فناوری واقعیت مجازی، مدعی است وی توانسته پس از مدتی بازی در دنیای واقعیت مجازی، همسر خود را که با وی همبازی بوده است از روی حرکاتی که در بازی انجام می‌دهد شناسایی کند.
از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود واقعیت مجازی تجربه‌های فیزیکی بیشتری را به گیمرها در حین بازی به ارمغان بیاورد، تمامی این موارد باعث می‌شوند فضاهای مجازی اجتماعی بیشتری را در آینده برای بازیکن‌هایی که از فناوری واقعیت مجازی استفاده می‌کنند شاهد باشیم.

۲. بازی‌های رایانه‌ای گروهی فیزیکی.
فناوری‌ واقعیت مجازی راه‌های جدیدی را پیش روی سازندگان بازی قرار داده است. گیسلِین بادینگتُن (Ghislaine Boddington)، یکی از مدیران ارشد شرکتی فعال در زمینه بازی‌های واقعیت مجازی، معتقد است در بازی‌های آینده شاهد حضور فیزیکی بیشتر بازیکنان در بازی خواهیم بود. وی از ژِل‌های قابل برنامه‌ریزی صحبت می‌کند که گیمر می‌تواند با استفاده از آنها با سایر گیمرها در دنیای مجازی تعامل برقرار کند.
یک نمونه موفق از بازی اجتماعی و گروهی در فضای مجازی را می‌توان عنوان پوکمون‌گو دانست. بازیکنان در این بازی به عضویت گروه‌هایی در می‌آیند و به صورت فیزیکی و مجازی با یکدیگر به بازی می‌پردازند.

tron-light-cycle-virtual-reality-arcade-game-oculus-rift

بازی های رایانه ای با واقعیت مجازی

۳. فناوری واقعیت افزوده در بازی‌های رایانه‌ای آینده.
اگر اهل بازی‌های موبایل هستید، بدون شک تاکنون نام بازی پرطرفدار پوکمون‌گو به گوش شما خورده است. این بازی نمونه‌ای بسیار موفق از به خدمت گرفتن فناوری واقعیت افزوده در بازی‌های موبایل است.
موفقیت پوکمون‌گو باعث شد، کارشناسان زیادی بر این باور باشند که فناوری واقعیت افزوده در صنعت‌ بازی‌های رایانه‌ای، درآینده طرفدار بیشتری نسبت به فناوری واقعیت مجازی کسب خواهد کرد. البته هنوز برای اظهار نظرِ نهایی در این خصوص زود است؛ اما آنچه مشخص است پیروزی بدون چون و چرای پوکمون‌گو در میان بازی‌های موبایل است.
فناوری واقعیت افزوده، پتانسیل بسیار زیادی برای ساخت عناوین خلاقانه دارد، این امر باعث خواهد شد در آینده با بازی‌های شاد و مفرح‌تری به لطف فناوری واقعیت مجازی روبرو باشیم. یکی از کارشناسان شرکت Woorld، اپلیکیشنی را متصور می‌شود که به کاربر اجازه می‌دهد با کمک گرفتن از فناوری واقعیت افزوده،‌ اشیاء مجازی را بر روی اشیاء واقعی قرار دهد. این اپلیکیشن که ساخت دست کیتا تاکاهاشی و گوگل است در پلتفرم تانگو گوگل که قرار است با تبلت لنوو Phab2 Pro عرضه شود حضور دارد.

hoopsar

بازی های رایانه ای با واقعیت مجازی

۴. ارتقا کنسول‌های بازی.
اگر پیگیر اخبار صنعت بازی‌های رایانه‌ای هستید، حتما خبر دارید که مایکروسافت ساخت کنسول جدیدی را با نام ایکس‌باکس وان اس در دستور کار دارد. ایکس‌باکس وان اس در واقع همان ایکس‌باکس وان است که به لحاظ سخت‌افزاری ارتقا داده شده و از پخش فیلم‌های ۴K با کیفیت HDR پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر مایکروسافت، کنسول دیگری نیز در آستین دارد که فعلا آنرا با نام پروژه اسکورپیو (Scorpio) می‌شناسیم،‌ این کنسول به لحاظ سخت‌افزاری بسیار قدرتمند است و از ۶ ترافلاپز بهره می‌برد تا بتواند از فرمت ۴K  و بازی‌های واقعیت مجازی پشتیبانی کند. در این بین، سونی هم که رقیب سر سخت مایکروسافت در زمینه ساخت و تولید کنسول‌ بازی‌های رایانه‌ای است، کنسول پلی‌استیشن ۴ را ارتقا خواهد داد و کنسولی با نام رمز پلی‌استیشن ۴ Neo را روانه بازار خواهد کرد. این تغییرات به معنای کاهش عمر حیات کنسول‌های بازی‌ است. کارشناسان صنعت بازی‌های رایانه‌ای، دلیل کم شدن عمر کنسول‌های بازی را افزایش قدرت پردازش گرافیکی گوشی‌های همراه هوشمند می‌دانند. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم به لحاظ سخت‌افزاری، گوشی‌های همراه هوشمند پیشرفت بیشتری نسبت به کنسول‌های بازی دارند.
البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که هنوز هیچکدام از این کنسول‌های ذکر شده روانه بازار نشده‌اند و با این حساب با در نظر گرفتن محبوبیت بیشتر فناوری واقعیت مجازی، انتظار می‌رود سال آینده شاهد فناوری و نوآوری‌‌های بیشتری در کنسول‌های بازی باشیم.

۵. تعامل بیشتر گوشی‌های هوشمند با تلویزیون‌ها.
سیاست‌های اتخاذ شده توسط سونی و مایکروسافت حکایت از جهت‌گیری ساخت کنسول‌های بعدی برای استفاده بیشتر به عنوان یک سیستم‌ چندرسانه‌ای خانگی دارد. به این ترتیب کارشناسان صنعت بازی‌های رایانه‌ای بر این باورند که گوشی‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها نیز باید به این سمت حرکت کنند. با این حساب پیش‌بینی میشود گوشی‌های همراه هوشمند در آینده تعامل بیشتری با تلویزیون‌ها داشته باشند.
جو هاسلِم (Jo Haslam) از موسسه آماری Mediatonic در انگلیس طی گزارشی جدید مدعی شده است، در ده سال گذشته تعداد خانواده‌های انگلیسی که در منزل یک تلویزیون دارند از ۳۵ درصد به ۴۱ درصد افزایش داشته است. این موسسه، گوشی‌های همراه هوشمند را دلیل این امر می‌داند. بد نیست بدانید ۷۰ درصد از کاربران گوشی‌های همراه هوشمند در آمریکا هر ماه با گوشی‌های خود به بازی مشغول می‌شوند. با این حساب حتی با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که گوشی‌های همراه هوشمند برای انجام بازی‌های موبایل دارند، باز هم می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده گوشی‌های هوشمند بتوانند به لحاظ تعامل با تلویزیون بر کنسول‌ها چیره شوند.

5478078727_78cd4e14bb_z

بازی های رایانه ای با واقعیت مجازی

۶. فروشگاه تخصصی‌تری شبیه به استیم، ظهور پیدا خواهد کرد.
اگر اهل بازی‌های رایانه‌ای هستید حتما به خوبی می‌دانید که رو‌ز‌به‌روز به تعداد بازی‌‌های حاضر در فروشگاه استیم، افزوده می‌شود. بد نیست بدانید این امر باعث شده است، بازی‌های زیادی در استیم، از چشم کاربران دور بمانند، آمار نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از بازی‌هایی که در فروشگاه استیم به صورت رسمی‌، ثبت شده‌اند از جانب بازیکنان نادیده گرفته شده‌اند. تمامی این موارد دست به دست هم داده تا شاهد بازی‌های خوب و تحسین شده‌ای باشیم که در استیم از چشم گیمرها پنهان مانده است.
اینجاست که حضور یک سرویس کوچکتر توزیع بازی با دسته‌بندی دقیق‌تر معنا پیدا می‌کند. در این زمینه فروشگاهِ بازی‌های مستقل، Itch.io خوب عمل کرده است. سال پیش، لیف کُرکُران، موسس فروشگاه Itch در بلاگ خود اعلام کرد، این سایت ۳۹۳ هزار دلار به توسعه‌دهندگان بازی پرداخت کرده است. با این حساب انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد فروشگاه‌های بازی بیشتری باشیم که با الگو برداری از Itch، به صورت تخصصی‌تر نسبت به فروش بازی‌های رایانه‌ای اقدام کنند.

۷. رشد استودیوهای بازی سازی مستقل.
اگر از ریش‌سفیدان دنیای بازی‌های رایانه‌ای هستید، به احتمال زیاد بازی‌های Braid و World Of Goo را به خاطر دارید، حدود هشت سال پیش، این عناوین که ساخت دست استودیوهای کوچک و مستقل بودند توانستند نظرها را به استودیوهای بازی سازی مستقل جلب کنند. جالب است بدانید استودیو بازی سازی Roll7 که بازی ساخت دست این استودیو با نام gameOlliOlli توانسته جایزه بافتا (Bafta) را هم از آن خود کند، در ابتدا با سه نفر شروع به کار کرده است و اکنون پس از کسب موفقیت، ۲۵ نفر در این استودیو مشغول به کار هستند.
جان رابینز (John Ribbins)، موسس و مدیر واحد خلاقیت این استودیو مدعی است توسعه دهندگان Roll7 همیشه به دنبال انجام کارهایی هستند که استودیو محبوب آنها را بزرگ‌تر نشان دهد، به همین دلیل Roll7 پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای را در سر دارد. این مدیر ارشد بر این باور است که مدیریت تیم‌های بزرگ دشوارتر است در صورتی که کار در تیم‌های کوچک‌تر باعث می‌شود فشار روانی کمتری به گروه وارد شود و در نتیجه، اعضای تیم، تمرکز کاری بیشتری داشته باشند. این عوامل باعث شده است تا شاهد حضور بازی‌های مستقل بیشتری در صنعت بازی‌های رایانه‌ای باشیم.

۸. فرآیند تولید بازی منظم‌تر خواهد شد.

ساخت بازی‌های رایانه‌ای مشکلات خاص خود را دارد و در این بین کارمندان یک شرکتِ سازنده بازی‌های رایانه‌ای مجبور هستند در زمان انتشار بازی، بیشتر از همیشه کار کنند و گاهی اوقات دستمزد‌های مناسبی هم دریافت نمی‌کنند. این فرایند پس از شکایت‌های قانونی کارمندان شرکت‌های بازی‌ سازی مبنی بر عدم دریافت اضافه کار و زیر پا گذاشتن حق آنها توسط کارفرما، رفته رفته رو به بهبود است؛ اما هنوز هم شرکت‌هایی هستند که فرایند تولید منظمی برای ساخت بازی ندارند و این امر باعث می‌شود کارمندان این شرکت‌ها لطمه ببینند.

۹. طراحی بازی بر اساس مهندسی احساسات.

استودیو فونومِنا (Funomena) تمرکز زیادی بر ویژگی دارد که آنرا مهندسی احساس در بازی می‌نامد. مهندسی احساس یک فرآیند است که بر اساس آن، بازی رایانه ای را به شکل معکوس طراحی میکنند. به این ترتیب ابتدا آن حس‌هایی که قرار است در فرد ایجاد شود را در نظر می‌گیرند و سپس بر همان اساس فرآیند انجام بازی طراحی می‌‌شود. به گفته هونیکه (Hunicke)، یکی از مدیران ارشد استودیو فونومِنا، به خدمت گرفتن مهندسی احساس در بازی کار چندان ساده‌ای نیست، اما به زحمت‌اش می‌ارزد.

۱۰. در آینده شاهد افت و خیز بیشتر شرکت‌های بازی سازی خواهیم بود.
فرآیند ساخت و توسعه بازی‌های رایانه‌ای روز‌به‌روز شفاف‌تر می‌شود، در این بین شاهد استودیوهایی نیز هستیم که با موفقیت قادر به جذب سرمایه از وب‌سایت‌های Kickstarter یا Indiegogo شده‌اند. توسعه‌دهندگان بازی نیز تمایل زیادی به استفاده از نظرات گیمرها برای ایجاد بازی‌های خلاق دارند. از طرف دیگر گیمرهای علاقه‌مند هم تمایل دارند در جریان فرآیند ساخت بازی قرار بگیرند. به این ترتیب شرکت‌های سازنده بازی‌های رایانه‌ای، به حضور گیمرها در فرآیند ساخت بازی روی خوش نشان می‌‌دهند.
در این بین سبک و سیاق انتشار بازی‌های رایانه‌ای نیز تغییر کرده است و تمامی این موارد باعث شده تا توسعه دهندگان بازی‌، با شفافیت بیشتری در خصوص افت و خیزهای موجود در صنعت بازی‌های رایانه‌ای صحبت کنند.

a-112

بازی های رایانه ای با واقعیت مجازی

۱۱. یوتیوب و توییچ (Twitch) شرایط متزلزل‌تری خواهند داشت.
یوتیوب و توییچ، هر روزه میزبان گیمرهای زیادی هستند که به تماشای راهنمای بازی‌ها یا نقد آنها می‌نشینند. در این بین چندی پیش شایع شد که منتقدین بزرگِ بازی‌های رایانه‌ای در یوتیوب و توییچ برای انتشار نقد‌های مثبت از سازندگان بازی پول دریافت می‌کنند. این خبر باعث شد تا اعتبار یوتیوب و توییچ زیر سوال برود و در نتیجه پیش‌بینی می‌شود این شبکه‌های آنلاین ویدئویی به این راحتی‌‌ها قادر به بازگرداندن اعتبار خود در بین گیمرها نباشند.

منبع: پارسیش

 

واقعیت مجازی وایموند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.